La mer

mer
nom féminin
hav


Igår sprack det upp och solen tittade fram, då bestämde vi oss för att dra iväg till Leucate för lite ostron och bad. Hanna, Susette och jag har verkligen ägnat oss åt fransk njutning dessa dagar i form utav utsökta bakverk, gott vin och givetvis massa skratt. Vi konstaterade i bilen att just nu kanske vi inte är i tipp- topp form men ack vad vi är lyckliga!

I Leucate står ostronbodarna uppradade vid vattenbrynet och här kan man njuta av nyfångade ostron och ett glas vitt. Låter inte helt fel, eller hur?




Jag och Hanna beställde in tre ostron var och Hanna som är expert på allt franskt
(yes, I learn from the master) visade hur man bäst förbereder de små rackarna. Först några sprut vinäger, sen lite citron och denna gång drog vi några drag men pepparkvarnen också. Efter detta är det dags att lossa på köttet och sen äre bara att surpla i sig. Smakar, hav, kallsup och lite slem, det är liksom roligt och gott på samma gång.



Efter ostronen gick vi till stranden.



Fångade dessa två härliga kvinnor på bild.



Jag satte på mig min chapeau(hatt), drog ner min stora solbrillor och lade mig till rätta i en äkta fransk pose. Incroyable!

Inga kommentarer: