la crème chocolat, la meringue, le four

crème chocolat
nom féminin
chokladkräm

meringue
nom féminin
maräng

four
nom masculin
ugn

Igår gjorde vi Crème chocolat et meringue au four här på Le Flamant Rouge.

Det är en typisk amerikansk 1950-talsefterrätt som min mormor brukade göra till mamma och hennes syskon, och som mamma i sin tur gjorde till mig och min bror. Det ursprungliga receptet kommer från ett receptblad från ett kakaomärke, och en kopia på det finns någonstans hemma hos mina föräldrar.

Jag brukar gå på känsla, är aldrig särskilt noga med recept eller så, men jag skulle tro att man gör ungefär så här:

8 små portioner

crème chocolat
75 g smör
5 msk mjöl
7 dl mjölk
0,5-1 dl socker
3-7 msk kakao
1 äggula

Smält smör i en kastrull och rör ner mjölet. Häll på mjölken under omrörning (akta så att det inte bränner fast i bottnen) och låt det bli en tjock kräm. Rör ner socker och sila ner kakao, och SMAKA AV!! Det ska smaka starkt av choklad och inte vara för sött. Låt det koka upp. Rör ner en äggula avslutningsvis. Skeda upp i små formar.

meringue
4 äggvitor
0,5-1 dl socker

Vispa äggula hårt. Rör ner socker, smaka av igen. Inte för sött nu heller. Klicka ut ovanpå chokladkrämen.

Ställ in formarna i ugnen. 175° C tills marängen blivit snyggt gyllenbrun, ca 7 minuter.

Sen är det bara att äta, och dö lite för att det är så gott!!


En français
Hier, nous avons fait de la crème chocolat et meringue au four.

Inga kommentarer: