Le Chapeau

Le Chapeau
nom masculine
Hatt


Bonjour!

Anna heter jag och anlände för några dagar sen till Le Flamant Rouge.

Jag ska stanna här till den 5 november och arbeta som working guest. Tanken var att jag skulle starta upp en blogg här men när den magnifika Hanna föreslog att vi skulle blogga gemensamt så tyckte jag att det var en strålande ide! Så...mina första intryck av Peyrac-de-mer och Le Flamant Rouge?
Att det är precis så magiskt som jag bara hade vågat drömma om.
Tänk er själva en klassisk fransk film, hur det skulle dofta, människorna, bagerierna, kreativiteten och drömmarna som hänger i luften. Japp..typ så är det här. Vissa ögonblick stannar jag bara upp och tänker till exempel "Anna, fattar du att du just nu i detta ögonblick bor i Frankrike på detta fantastiska ställe och får uppleva det här?"

Jaja, nog om mitt flummande nu. Tänkte berätta om gårdagens äventyr i Perpignan.
Jag, Hanna och Susette skulle lämna av Kristina i Perpignan där hon skulle ta bussen till flygplatsen och sen hem till Sverige(tyvärr, svårt att släppa iväg en så härlig människa).
Hanna som har bott i Perpignan när hon studerade franska visade oss alla sina guldställen.





Här har jag inhandlat en förträfflig hatt som jag inbillar mig att franska kvinnor hade på stranden under typ 50-60 talet, matchat med stora solbrillor och en fräck baddräkt. Så fort jag satte på mig den förvandlades jag till en riktig lady. Passande nog bar jag även en Bardot rutig klänning och allt blev lite för bra för att vara sant.



Hanna beställde in en glass på konditoriet Espi, den innehöll typ allt göttigt man kan tänka sig.
Den otroligt snygga blusen som Hanna har på sig är vintage och inhandlades här om dagen när vi var inbjudna på scones och te hos Miriam som Susette bor hos. Miriam har ägt en vintage butik i Paris en gång i tiden och just nu hjälper Susette henne med att renovera möbler och fixa till den eminenta samling vintage plagg som Miriam äger. Ni kan ju tro att vi blev lite tokiga när vi såg allt fint och många fyndade riktiga guldkorn!



Susette, Hanna och Kristina i en mysig gränd. Här har vi precis inhandlat bl. a en varsin äggklocka,
formad som en macaron. Japp, precis sånt som man behöver!



Dagen avslutades med att Susette navigerade oss i hur man tillagar en underbar svamprisotto och   passande nog crepes suzette. Mikha som är son till Miriam och Susettes tillfälliga lillebror kom över och hjälpte till. Till tonerna av Edda Magnason, levande ljus, härligt sällskap och gott vin avnjöt vi denna måltid och konstaterade att livet är ganska fantastique! 

2 kommentarer:

Mademoiselle Hanna Maria sa...

välkommen!

Linn sa...

wow! vad härligt du verkar ha det! gud jag vill åka och hälsa på dig! utropstecken utropstecken :)